Met sociale media bedoelen we Facebook, Twitter, LinkedIn, Plaxo, Xing en andere vergelijkbare systemen. Jobsites vallen hier niet onder.
Kan een kandidaat in huidig tijdperk zonder social media om een baan te vinden?
Jaren geleden kwam een sollicitant zich spontaan aanbieden bij uw bedrijf. In een verder stadium (pre - internettijdperk) kwam de sollicitatiebrief en nog later de fax als medium om hun sollicitatie aan u kenbaar te maken.
Internet en zeker email, heeft voor een ommekeer gezorgd. Advertenties via gedrukte media nemen af en vacatures vind je tegenwoordig allemaal op internet. Daarnaast kennen we nog steeds mond-tot-mond reclame.
Terug naar de vraag: Is een kandidaat afhankelijk van social media in het vinden van een baan? Social media is een product. Net als tandpasta, een televisie of een pc. Er moet geld binnen komen bij het bedrijf die dit maakt, niets socials, gewoon business. Hét verdienmodel van de laatste tien jaar is de verkoop van smartphones of advertenties. En daar zit de kern van de zaak. Facebook, maar zeker LinkedIn heeft aan adverteerders een enorme bron aan inkomsten. Abonnementen leveren hen nauwelijks iets op, de gegevens die deze sociale media - producten bezitten kunnen wel verkocht worden, maar dat ligt erg gevoelig. Verkoop van advertenties echter niet. De advertenties krijgen we met honderden per dag voor onze kiezen.
Het vermelden van je social media profiel in je sollicitatie, het reageren op een vacature met gegevens uit je social - media - profiel ligt voor de hand en vergroot de dienstverlening naar de sollicitant toe. De vraag is dus niet of, maar hoe lang het duurt voordat het grootste deel van de sollicitanten via social media binnenkomt. Social media is immers digitale mond - tot - mond - reclame voor uw bedrijf en uw vacatures ...
Voordelen van rekruteren via social media:
Vragen?
Contact: info@incompany.be